Fasten oder nicht fasten – To fast or not to fast

We are well past the Ramadan halfway mark and I notice in my students the same what I remember from Saudi Arabia.  After the enthusiasm of the first few days everybody is losing their energy and seems to drop into a kind of collective depression.  They definitely miss more classes than normal, the ones that are present are obviously very tired and lose concentration quickly.  A cold is doing the rounds amongst them.

I had a talk with one of my students about Ramadan.  In essence, she said this:  I don’t fast during Ramadan.  My grandma phones from Afghanistan and  asks whether I fast.  I say, yes, Granny, I do.  But I don’t. In Afghanistan, I had no children, no work, then I could fast.  I don’t eat anything.  I don’t drink anything.  I sleep a lot.  Here Ramadan is not good. In the hotel one of the others asked me why I don’t fast since I am Muslim.  But I have children. I cook. I go to school. I have an internship.  I can’t observe Ramadan fasting.  Not eating would be difficult enough but not drinking is not acceptable.  It is not good.

I am so lucky to have reasonable students!

162 food

Ramadan ist zu zwei Dritteln rum und ich bemerke bei meinen Schülern das Gleiche, was ich von Saudi Arabien her kenne. Nach der Euphorie der ersten Tage verlieren sie zunehmend an Energie und fallen in eine Art Kollektivdepression. Sie verpassen mehr Klassen als sonst, diejenigen die da sind, sind sichtlich müde und verlieren schnell die Konzentration.  Außerdem macht eine Erkältung die Runde.

Eine Unterhaltung zum Thema Ramadan mit einer meiner Schülerinnen: „Ich Ramadan nein. Nicht Ramadan.  Oma in Afghanistan – Telefon: Du Ramadan?  Ich: Ja, Oma, ich Ramadan.  — Ich nicht Ramadan.  In Afghanistan, keine Kinder, keine Arbeit, Ramadan ja.  Nicht essen. Nicht trinken. Viel schlafen.  Hier: Ramadan nicht gut.  Im Hotel sagt: Warum du nicht Ramadan? Du Moslem.  – Ich habe Kinder. Ich koche. Ich Schule.  Ich Praktikum.  Ramadan – nein.  Nicht essen – vielleicht. Nicht trinken – nein.  Das ist nicht gut.“

Was bin ich froh, vernünftige Schülerinnen zu haben!

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