Puzzling – Rätselhaft

Meine Schüler  sind immer für Überraschungen gut.

Der Test war vorgestern, aber letzte Woche haben wir einen Probetest geschrieben (ohne die vermaledeiten Bundesland-Fragen). 

Latifa ist meine gewissenhafteste  Schülerin.  Sie hat in den vielen Monaten, in denen ich diese Gruppe nun schon unterrichte, keine fünf Tage versäumt.   Trotzdem hat sie große Probleme beim Deutschlernen.  Wenn sie ein Wort nicht als Ganzes erkennt, buchstabiert sie es mühselig (und leider oft falsch) zusammen.  Vor langen Wörtern kapituliert sie.  Konjugation eines Verbs kann sie aufsagen, aber sobald sie einen Satz zusammenstellen will, geht alles durcheinander.  Satzbausteine, die wir im Unterricht immer wieder wiederholen, bleiben selten bei ihr hängen.  Dabei macht sie immer Hausaufgaben.  Und ich glaube ihr, dass sie lernt und zu Hause übt. 

Der Test dauert 60 Minuten.  Latifa hatte ihren Probetest in weniger als 10 Minuten fertig. Ich fragte sie mehrmals, ob sie wirklich schon abgeben will und nicht nochmal durchlesen, wie wir es besprochen und geübt hatten.  Sie zuckte nur entschuldigend mit den Schultern und legte die Seiten auf den Tisch. 

29 Fragen von 30 waren richtig.

Sie hat nicht wie die anderen mit einer App am Mobiltelefon gelernt, sondern mit Papierkopien.  Abgehört wurde sie von ihrem Mann und ihren Kindern.  Sie hat wirklich alle 310 Fragen gelernt und sich gemerkt.

Das fasziniert mich.  Und stellt mich als Lehrerin vor ein Rätsel.  Wie kann ich diese Fähigkeit abrufen und für den Sprachunterricht aktivieren?  Welche Methode braucht Latifa, um effektiv lernen zu können?

Ich hab etwa einen Monat, um mir was auszudenken.

My students are always good for a surprise.

They wrote the official test the day before yesterday but last week there was a rehearsal test (without the accursed federal state questions).

Latifa is my most conscientious student.  In all those many months, in which I have been teaching this group, she has not missed more than 5 days overall.  Nevertheless, she has serious problems learning German.  When she doesn’t recognise a word as a unit, she reads phonetically with great trouble (and unfortunately often wrongly).  If the words are too long, she gives up.  She can recite conjugation tables but cannot string the words together in the right order to form a sentence.  Chunks which we practice again and again in class don’t stick with her.  And yet, she always does her homework.  And I believe her that she studies at home.

The test takes 60 minutes.  Latifa finished her rehearsal test in less than 10.  I asked her several times if she really wanted to turn it in already and not go through the pages again as we had talked about and practiced.  She just shrugged apologetically and placed the pages on my desk.

29 of 30 questions were correct.

She hasn’t studied with an app on her mobile phone like the others but with paper copies.  Her husband and her children helped her study.  She really has learned all 310 questions and remembered them for the test.

I am fascinated.  And as a teacher I am confronted with a problem.  How can I retrieve this ability and activate it to teach her German?  What is the right strategy for Latifa to learn effectively? 

I have about a month to work it out.

7 thoughts on “Puzzling – Rätselhaft

    1. Thank you for your interest. As far as I know she doesn’t write it down, there are in any case too many long words that she doesn’t know or comprehend (her writing in Arab is limited, she speaks Kurdish and a bit Turkish besides Arabic but doesn’t write well in either language), I am still puzzled.

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  1. As I am not a teacher, I cannot offer a suggestion. But I take my hats off to you for being so patient enough to your students and for thinking of ways to make them learn effectively, as in the case of Latifa. I wish you the best in your endeavor, and I hope you get to figure it out how you could help Latifa learn more.

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    1. Thank you, for reading and commenting. I never thought I’d be a teacher, I kind of slid into it via volunteer work. It helps if you genuinly like your students 🙂

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  2. Am not a language teacher, but most of my German when I lived in Berlin for a year, was “to talk” the language.
    If there are video’s or apps where she has to answer,
    or get her a German penpal she can email (if she has a computer at home), or a German female friend. The part where she has to get it all grammatically correct, takes the longest, but street -German is much faster learned. I know you don’t want her to learn her the street German, but we learn much faster when it is FUN – from another teacher:)

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