Be ‘appy! – Seid ‘appy!

I am keen for my students to use the vhs-lernportal (the app I blogged about here) so that they can keep learning during the long summer holidays. I struggled for the past two weeks to install the app on all their smartphones and to register them. One hell of a job, considering that the different phones run on different operating systems and in Arabic, Farsi, Tigrinya …

But even after registration the learning app keeps cutting in my class time. It may be a way for proficient learners to learn and pratice German by themselves but my alpha students need to be taken by the hand. I now allocate 15 minutes app time each. I hope that using the app in the classroom will encourage the participants, particulary the slower learners, to explore the app more during their private time and end up using it to learn effectively.

It is very time consuming but I’m hoping that this is outweighed by the benefits.

Ich bin sehr daran interessiert, dass meine Schüler das vhs-Lernportal (die App, über die ich hier gebloggt habe) nutzen, damit sie in den langen Sommerferien weiter üben können. Ich habe mich in den letzten beiden Wochen abgemüht, die App bei allen auf die Smartphones zu installieren und sie zu registrieren. Eine Heidenarbeit, denn die verschiedenen Handys laufen auf verschiednen Betriebssystemen und auf Arabisch, Persisch, Tigrinya …

Aber auch nach der Registrierung beansprucht die App viel Klassenzeit. Es mag für kompetente Lerner möglich sein, mit der App selbstständig Deutsch zu lernen und zu üben, aber meine Alphaschüler müssen an der Hand genommen werden. Ich reserviere jetzt jeden Tag eine Viertelstunde als App-Zeit. Ich hoffe, dass durch die Nutzung im Klassenzimmer die Teilnehmer, besonders die langsamen Lerner unter ihnen, ermutigt werden, mit der App auch zu Hause herumzuprobieren und schließlich effektiv zu lernen.

Das kostet viel Zeit, aber ich hoffe, dass dies durch den Nutzen, wettgemacht wird.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s